Begijnhofplein 2 11 - 3545 Halen
Tel.: 013 22 90 63

Contacteer ons!

Voor een gratis gesprek

Contact

Personeelsondersteuning voor KMO’s

Zaakvoerders, leidinggevenden en teamverantwoordelijken contacteren me vaak met volgende vragen:

 

Mijn medewerkers presteren de laatste tijd minder goed. Hoe kan ik dit verbeteren?

De motivatie in mijn team is soms ver zoek. Hoe pak ik dit het beste aan?

Mijn nieuwe medewerker kan zich moeilijk inwerken in de organisatie. Hoe krijg ik hem beter geïntegreerd en productiever?

Ik zie mijn medewerkers vaak bezig met nutteloze zaken. Wat kan ik hieraan doen?

Een van mijn medewerkers is pas doorgegroeid naar teamverantwoordelijke. Hoe begeleid ik hem het best?

De communicatie verloopt moeilijk in het team waardoor er veel fouten en frustraties zijn. Hoe kan ik dit aanpakken?

 

 Herkenbaar? Lees dan zeker even verder en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.

 

Er zijn twee belangrijke pijlers die de basis vormen in een organisatie om werknemers langer en tevreden aan boord te houden, namelijk:

 

  • een goede inwerking van nieuwe medewerkers (onboarding proces)
  • het ontwikkelen en evalueren van medewerkers (evaluatieproces)

 

Deze pijlers zijn voor KMO’s geen overbodige luxe, ze zijn broodnodig. Ze zorgen ervoor dat iedereen langer en vooral met goesting komt werken.

Als HR consulent wil ik organisaties een goede basis geven voor het succesvol inwerken van nieuwe medewerkers en het ontwikkelen en motiveren van huidige medewerkers.

Competentie- en resultaatsmanagement is hiervoor mijn basis waarbij eenvoud en resultaat centraal staan. Dit telkens op maat van jouw bedrijfsdoelstellingen.

Samengevat, Bast biedt aan organisaties en bedrijven volgende drie diensten aan: 

  • Ondersteuning bij de inwerking van nieuwe medewerkers
  • Ondersteuning bij evalueren en ontwikkelen van medewerkers
  • Verhogen van motivatie van medewerkers

Tot slot, als HR consulent vind ik het bieden en bewaken van kwaliteit een must.  Daarom school ik me geregeld bij. Hierbij een greep uit mijn gevolgde opleidingen:

  • Bedrijfskunde (UHasselt)
  • Stress en burn-out beleid in organisaties (Idewe)
  • Systemisch leiderschap en conflictbemiddeling (Anasta)
  • Krachtgericht coachen op de werkvloer (KHLeuven)

Inwerking van nieuwe medewerkers

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Dit geldt ook voor jou als werkgever. Een goede indruk maken op jouw nieuwe medewerker is essentieel om hem alle kansen te geven voor een goede start en om hem aan boord te houden.  Dit doe je door een goede inwerking te voorzien.

Uit onderzoek van Acerta en Voka weten we hoe belangrijk de inwerking van een nieuwe medewerker is. Zo blijkt dat:

  • 1 op 3 medewerkers ontevreden is over de aanpak van het onboardingtraject
  • 25 % van de pas aangeworven medewerkers de organisatie al verlaat tijdens het eerste werkjaar
  • 80% van de medewerkers binnen de 6 maanden beslist of ze blijven of vertrekken
  • gemiddeld 35% van de medewerkers de organisatie verlaat binnen de eerste 2 jaren

In de praktijk zie ik dat de inwerking van nieuwe medewerkers niet altijd vlot verloopt binnen KMO’s. Hierdoor voert de medewerker de job onvoldoende goed uit, gaat hij zelf zijn job  invullen, zijn er moeilijkheden in samenwerking, ervaart men stress en is er een hoger ziekteverzuim.

Waarom dus inzetten op onboarding? Bij een goede inwerking gaat de nieuwe medewerker:

  • meer betrokken zijn
  • sneller bijdragen aan het bedrijfsresultaat
  • mee zorgen voor een goede werksfeer

Bast werkt op maat van jouw bedrijf een degelijk en gestructureerd onboardingsproces uit. Klaar om jouw nieuwe werknemers efficiënt en effecttief laten in te werken? Ik kom hiervoor graag bij je langs voor een kennismakingsgesprek. 

Evalueren en ontwikkelen van medewerkers

Vandaag vinden werknemers het belangrijk dat hun talenten worden ingezet en dat ze kunnen groeien in hun job en de organisatie. Dit kan bepalend zijn indien medewerkers wel of niet blijven en voor de mate van hun productiviteit.  Bespaar dus de kosten van verzuim en een lage productiviteit.  Investeer in een goed en degelijk evaluatieproces op maat van jouw bedrijf.

Een belangrijke tool hierin is het functioneringsgesprek. Ik merk dat leidinggevenden en medewerkers vaak hiertegen aan kijken omwille van het ‘eenrichtingsverkeer’. Men geeft feedback over het voorbije jaar aan de medewerker. De medewerker vertrekt met een resem werkpunten én een gevoel van frustratie en onbegrip. Met als gevolg een daling in betrokkenheid en productiviteit.  

Effectieve functioneringsgesprekken zijn daarentegen vooral er op gericht werknemers te ondersteunen om een betere versie van zichzelf te worden en zijn daarom tweerichtingsverkeer.

Dit brengt een win-win situatie voor beide partijen:

  • Duidelijkheid in verwachtingen en resultaten
    Fouten en misverstanden in de werkuitvoering worden vermeden.
  • Hogere productiviteit en effectiviteit
    Medewerkers gaan sneller en een beter resultaat neerzetten. Wanneer medewerkers worden ondersteund in hun groei, vergroot dit de betrokkenheid en motivatie.  
  • Versterken van concurrentiepositie
    Kennis en vaardigheden van werknemers worden aangescherpt. Hierdoor kunnen ze flexibel worden ingezet. Door de toepassing van nieuwe kennis en vaardigheden van de medewerkers blijft jouw bedrijf bovendien innovatief.

Wil je jouw medewerkers beter inzetten? En dit vooral op een eenvoudige, actieve en resultaatsgerichte manier? Als HR consulent ondersteun ik je graag met het uitwerken en uitvoeren van dit proces.

Concreet betekent dit het voeren van de functioneringsgesprekken en de opmaak en opvolging van het actieplan.  Dit telkens samen met de leidinggevende en medewerker.

Benieuwd naar meer? Graag bekijk ik met jou wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf. Contacteer me gerust voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

 

Motivatiegesprekken

Heeft één van jouw medewerkers een motivatieprobleem? Presteert jouw team de laatste tijd minder? Merk je een dalende productiviteit op bij één van je medewerkers? 

Motivatiegesprekken voeren met een externe partij, kan hierbij hulp bieden.  Als extern HR consulent is het vaak makkelijker om de moeilijkheden snel te detecteren en de juiste oplossingen te adviseren.

Concreet betekent dit:

  • Voeren van motivatiegesprek
  • Opmaak actieplan 
  • Uitvoering en opvolging actieplan door middel van coaching

Tot slot staat ook bij de motivatiegesprekken de ‘driehoeksrelatie’ centraal: de gesprekken en de opmaak en uitvoering van het actieplan worden telkens in overleg gedaan met de leidinggevende, medewerker en mezelf als externe HR consulent.

Benieuwd naar wat ik concreet voor jou kan betekenen? Zit je met een specifieke vraag? Contacteer me gerust voor een vrijblijvend gesprek of een offerte.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site