Inwerking van nieuwe medewerkers
Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Dit geldt ook voor jou als werkgever. Een goede indruk maken op jouw nieuwe medewerker is essentieel om hem alle kansen te geven voor een goede start en om hem aan boord te houden. Dit doe je door een goede inwerking te voorzien.
Uit onderzoek van Acerta en Voka weten we hoe belangrijk de inwerking van een nieuwe medewerker is. Zo blijkt dat:
- 1 op 3 medewerkers ontevreden is over de aanpak van het onboardingtraject
- 25 % van de pas aangeworven medewerkers de organisatie al verlaat tijdens het eerste werkjaar
- 80% van de medewerkers binnen de 6 maanden beslist of ze blijven of vertrekken
- gemiddeld 35% van de medewerkers de organisatie verlaat binnen de eerste 2 jaren
In de praktijk zie ik dat de inwerking van nieuwe medewerkers niet altijd vlot verloopt binnen KMO’s. Hierdoor voert de medewerker de job onvoldoende goed uit, gaat hij zelf zijn job invullen, zijn er moeilijkheden in samenwerking, ervaart men stress en is er een hoger ziekteverzuim.
Waarom dus inzetten op onboarding? Bij een goede inwerking gaat de nieuwe medewerker:
- meer betrokken zijn
- sneller bijdragen aan het bedrijfsresultaat
- mee zorgen voor een goede werksfeer
Bij Bast werken we aan samen op maat van jouw bedrijf een degelijk en gestructureerd onboardingsplan uit.
Hierin staat de startchecklist, functieomschrijving en het opleidingsplan centraal.
Klaar om jouw nieuwe werknemers efficiënt en effectief in te werken? Ik kom graag bij je langs voor een verkennend gesprek.